array_key_exists(): Using array_key_exists() on objects is deprecated. Use isset() or property_exists() instead in /home/pumppute/public_html/Ip/Internal/Translations/JsonLoader.php:48array_key_exists(): Using array_key_exists() on objects is deprecated. Use isset() or property_exists() instead in /home/pumppute/public_html/Ip/Internal/Translations/JsonLoader.php:48 Pumppaamo, saneeraus, korjaus, huolto, lausunto
Soita 044 349 1997

-YHTEYSTIEDOT-

Pumppaamosaneeraukset - tietopaketti

pumppaamoTarjoukset

PumppuTEKiin otetaan yhteyttä monesti, kun vikatilanne on jo sattunut. Pumppu ei toimi, hälytysvalo palaa, tai pumppaamo ei tyhjene normaalisti. Tällaisissa tapauksissa on tärkeä selvittää, mistä vika johtuu. Se että pumppu ei toimi, saattaa johtua monestakin syystä. Onko pumpun moottoritilaan päässyt kosteutta? Toimiiko pumppaamon ohjaus? Ovatko pintakytkimet kunnossa? Monesti asiakas itse ei pysty vastaamaan näihin kysymyksiin. Sen takia on alan ammattilaisia, joiden tehtävänä on ratkaista asiakkaan ongelma. Mutta mitä jos asiantuntijat antavat epämääräista tai risteävää tietoa. Voiko ammattilaiseen aina luottaa?

Kun liikkuu kentällä riittävän pitkään, niin vastaan tulee monenlaisia ratkaisuja. Osassa tapauksia paljastuu hyvin suuriakin puutteita. Tämä pätee erityisesti sähköihin. Pahimmillaan pumppaamosta löytyy täysin kotikutoisesti tehty sähköviritelmä, jossa kosteuseristys on jätetty kokonaan huomiotta. Toisaalta saattaa löytyä ammattilaisen asentama pumppu, joka on pyörinyt väärään suuntaan pumppaamon asentamisesta lähtien. Ei mikään ihme, että pumpun moottori on ajanut itsensä loppuun parissa vuodessa. Fakta on, että Suomessa tällä hetkellä alan asiantuntemustaso on hyvin vaihtelevalla pohjalla. Hyväkin sähkömies saattaa olla kokematon, mitä liittyy pumppujen toimintaan. Asiakkaan kannalta pahin mahdollinen tilanne on, kun vian sattuessa käteen annetaan tarjous jossa "kaikki on uusittava". Tällainen tarjous näyttää usein hyvin pelkistetyltä. Listataan asiat  jotka on uusittava, ja alla on pyöreä tuhatluku mitä korjaus tulee maksamaan. Kokemuksesta voimme sanoa, että yleisimmin tällainen tarjous on melkein kaksi kertaa korkeampi kuin todellinen pumppaamon korjauksen kustannus.

Kaikki on uusittava -tarjoukset

On äärimmäisen harvinaista, että pumppaamo on siinä kunnossa, että "kaikki on uusittava". Käytännössä tällaisia tapauksia tulee vastaan vain tilanteissa, joissa on todella vanha pumppaamo. Parhaimmillaan pumppaamossa oleva pumppu kestä kymmenen, viisitoista vuotta oikein asennettuna. Pintakytkimet, ja joitakin muita sähkökomponentteja saatetaan uusia matkan varrella. Putkisto on erittäin pitkäikäinen, ja kestää parhaimmillaan kahden pumpun iän. Pikakytkentäjalka saattaa näyttää pahalta, mutta puhdistettuna se palvelee vähintään yhtä pitkään kuin pumppu. Miksi siis asiakkaille annetaan tällaisia tarjouksia?

1: Raha. Jokainen yrittäjä haluaa menestyä, mutta jotkut yrittäjät tekevät sen asiakkaan kustannuksella. Suomessa on paikoitellen vielä vallalla sokea usko ammattilaisen sanaan. Jotkut, erityisesti vanhemman polven ihmiset ottavat asiantuntijan lausunnot ehdottomina faktoina ja maksavat siitä ison hinnan. Parasta, mitä asiakas voi tehdä, on ottaa asiantuntijalausunto useammasta lähteestä, ja kilpailuttaa tarjous. Tässä toki on myös muistettava, että halvin tarjous ei välttämättä ole paras.

2: Ammattitaidon puute. On helpompi vaihtaa, kuin korjata. Pumppaamon korjauksissa täytyy aina selvittää, mikä on rikkoutumisen juurisyy. Onko pumpun moottori palanut loppuun? Miksi? Oliko kohot säädetty väärin, ja vedenpinta liian matala? Eikö vesi jäähdyttänyt pumppua tarpeeksi? Oliko sähköt kunnossa? Mitä käyttötuntimäärät kertovat? Oliko vika tyypillinen pumppumallille? jne. Jos juurisyytä ei selvitetä, voi vika toistua. Asiakkaan näkökulmasta punaisten hälytysvalojen pitäisi soida, jos korjaaja ei osaa tarkalleen selittää mistä vika johtui ja mikä sen aiheutti.

miltä näyttää hyvä jätevesipumppaamotarjous?

tarjous ei ole epämääräinen

Epämääräiset tarjoukset sisältävät monesti suuren korjauskustannuksen, mutta vähäiset perustelut. Asiantuntijan tehtävänä ei ole myydä pakettia, vaan tarjota ratkaisu asiakkaan ongelmaan. Oikean asiantuntijan tunnistaa tarkasta vika-analyysistä, kyvystä vastata asiakkaan kaikkiin kysymyksiin ja asiantuntevasta otteesta niin asiakaspalvelun kuin korjauksenkin osalta.

Tarjous ei ole ristiriitainen

Joskus LVI-suunnittelija, sähkömies ja pumpun myyjä antavat toistensa kanssa ristiriitaista tietoa. Samoin, jos asiakas on konsultoinut useampaa eri yritystä, ja jokaisen suusta tulee eri diagnoosi viasta ja sen korjauksesta. Hyvässä tarjouksessa vika on diagnosoitu selkeästi ja korjaus on looginen. Tarjousta ei kannata hyväksyä ennen kuin syy on selvä.

Tarjous ei ole liian kallis

Liian kalliit tarjoukset sisältävät monesti ylimääräisiä töitä, joita vian korjaus ei edellytä. Rikkoutuneen pumpun kohdalla saatetaan esim. haluta vaihtaa myös ohjauskeskus liian kepein perustein. Tähän kategoriaan kuuluvat myös nämä ns. "kaikki uusiksi" -tarjoukset. Jos kilpailuttaessa vastaan tulee tarjous joka on selvästi kalliimpi kuin muut, kannattaa olla varuillaan. 

Tarjous ei ole liian halpa

Kukaan ei halua maksaa maltaita pumppaamon korjauksesta. Fakta on kuitenkin se, että hyvää ei saa halvalla. Monesti hyvin halpa tarjous sisältää halvat pumput ja komponentit. Ja halvat pumput eivät kestä. Asiakkaan näkökulmasta on järkevämpää investoida kerralla hyviin ja kestäviin pumppuihin, kuin vaihtaa pumppuja parin vuoden välein.

Yllä kuvassa hyvin pahasti ruostunut putkiston sulku. 

Tämä kalvorasia on ollut kaivossa ilman asianmukaista kosteuseristystä.

Nousujohteissa käytämme rst-putkea. Sinkitty putki ruostuu puhki ajan saatossa.